Kom igång med Google Shopping

Genom att använda sig av Google Ads och Google Shopping gör du dig tillgänglig för dina kunder. Google Shopping är till för E-handlare. När potentiella kunder söker på produkter som finns i ditt sortiment kommer Google visa upp det och därmed ökar försäljning hos er. Genom ett noggrant arbete och rätt optimering är det ett mycket kostnadseffektivt annonsverktyg.



Vad är Google Shopping?

Google Shopping är ett utav Googles mest populära annonsverktyg. Använder du som E-handlare inte dig av detta minimeras chanserna till försäljning, speciellt om dina konkurrenter använder shopping-annonsering.


Google Shopping består utav bildannonser i Googles sökresultat, även bland sökpartners, displaynätverk och Youtube om så skulle önskas.





Vad behöver man för att köra igång?

För att kunna köra igång med sin Google Shopping krävs det vissa delar att ha koll på. Det går inte till på samma sätt som när man installerar sig i Google Ads. Här krävs det lite mer förarbete innan själva annonseringen kan starta.


1. Google Ads konto – För att kunna använda dig av betald annonsering. (Rekommenderas). Skapa ett konto här.

2. Google Merchant Center – Skapa ett konto här.

3. Produktflöde – Vilket är en komplett lista över alla produkter som erbjuds. Läs mer här.


Produktflödet laddas sedan upp i Merchant Center. Det måste innehålla produktdata, produktbilder samt produktpris. Nästa steg är att koppla ihop sitt Google Ads konto med Google Merchant Center. Tänk på att det är väldigt viktigt med ett välarbetat produktflöde för bästa resultat.


Google Shopping skiljer sig från vanliga Google Ads då du inte arbetar med sökord och man skapar inte heller några färdiga annonser, detta sker utav Google automatiskt. Men det inte enkelt för det, det krävs att man skapar struktur och vet hur man ska optimera för att få till ett bra produktflöde som kommer göra en synlig hos Google.


Fördelarna med Google Shopping


1. Når ut till personer som söker efter de produkter som du erbjuder vilket gör det enklare att konkurrera med dina konkurrenter.

2. Du erbjuder dina produkter på ett enkelt och smidigt sätt vilket gör att beslutsfasen går fortare hos besökaren. Ett stort plus när man driver en E-handel.

3. Bra ROAS – har du inte annonserat genom Google Shopping innan lär det bli en stor betydelse för ditt varumärke.


Summan av det hela – är du E-handlare och inte redan använder dig av Google Shopping är det dags att köra igång! Behöver du hjälp med din Google Shopping eller andra tjänster? Kontakta oss!