Google Ads – mer trafik och fler konverteringar

Vill du driva mer trafik till din hemsida, öka konverteringar eller stärka ditt varumärke? Vi har lösningen.

Vad är Google Ads?


För att göra det hela enkelt är det de annonser som du ser högst upp och längst ner hos Googles sökmotor. Att ha i åtanke är att man endast betalar för de som klickar på din annons. Det är alltid bra att arbeta med att synas på det organiska sökresultatet men att använda sig av Google Ads ger dig fördelen att synas direkt vilket gör dig tillgänglig för dina kunder.


Tips: Väljer du att aktivera Google Ads Display kan du synas på andra plattformar som Google har ett samarbete med, vilket ger ännu fler möjligheter till att få in nya kunder. Tänk på att målet alltid avgör hur du ska nå din målgrupp och vilken typ av annons du bör använda dig av.


Här kommer våra bästa tips och för att lyckas med er Google annonsering samt de föredrar som finns. Inte startat ett Google Ads konto än? Gör det här.


Fördelar med Google Ads

- Du syns direkt, ett effektivt sätt att få in fler konverteringar.

Ger dig en möjlighet att synas högst upp hos Google, syns man inte finns man, därför är Google Ads en stor fördel för din verksamhet oavsett vad du erbjuder. Det är inte alltid första platsen som är den viktigaste det kan vara lika bra att synas på andra eller tredjeplats, eftersom det kan bli mer konstadseffektivt i längden då din budget håller över längre tid.

- Bestämmer själv hur mycket budget du vill spendera. Det finns ingen gräns för att kunna börja annonsera på Google, men tänk på att din budget inte ska vara för låg. Allt beror på hur många sökord du vill använda. Använder man sig av för många sökord på en för liten budget kommer inte effekten bli som förvantas, därmed uppnår man inte önskat resultat.

- Välj vilka sökord du vill synas på. Välj de sökord som är viktiga för din verksamhet och som har bra sökvolym. Tänk på att lägga till negativa sökord som du inte vill förknippas med.

- Lär känna din målgrupp Gör det möjligt att testa olika budskap och annonser för att se vad som fungerar bäst på din målgrupp.

- Du betalar endast när en person klickar på annonsen Detta betyder inte att det klicket blir en konvertering direkt men det är ett steg i köpprocessen. Det gäller att optimera annonser och arbeta ordentligt med sökord/negativa sökord. Detta är en viktig del av lyckad annonsering på Google.



Lyckas med Google Ads – våra bästa tips

1. Rätt sökord och annons

Gör en genomarbetat sökordsanalys på de sökord som är viktiga för din verksamhet. Försök att använda longtail (sökordsfraser) + enskilda sökord. Tänk på att inte använda för breda sökord som enskilda sökord, då är det bättre att kombinera dessa i en longtail, exempelvis ”billiga röda skor”.


En annan viktig faktor när man arbetar med Google Ads är att man anpassar sina annonser efter sökord. Utan att det ska bli för komplicerat kan man säga att det behövs en annons per sökordsgrupp/sökord.


2. Glöm inte bort negativa sökord

För att hålla nere kostnaderna och undvika att besökarna hamnar fel bör man arbeta med negativa sökord. Syns ni på fel sökord? Får ni onödigt många klick på sökord som inte är relevanta? Se vilka sökord som ger och inte ger konverteringar och försök att optimera efter det. Se detta som ett pågående arbete och något man bör se över ofta.


3. Geografi/plats

Vart finns din målgrupp? Tänk på att inte annonsera där dina kunder inte finns. Välj mellan land, stad, län osv. Finns din verksamhet i hela Sverige behöver man inte välja specifika städer. En sak som man kan lägga på minnet är att se över om det finns städer som man inte behöver lägga budget på. Då kan ett tips vara att utesluta vissa delar av Sverige, om man tidigare sett att det inte finns ett intresse.


4. Forma din annons

Vad för budskap vill du sända ut till din målgrupp? Ska det vara ett erbjudande eller något annat som får besökaren att klicka för att få er era tjänster/produkter. Våga lyft era UPS:ar som gör er verksamhet viktig. Tänk på att variera budskapen i varje annons. Se även till att besökaren hamnar där annonsen lovar.


5. Glöm inte annonstillägg

Lägg till annonstillägg som telefonnummer, adress och annan information som kan vara viktig. En stor del av befolkningen gör sin sökning via mobilen idag, genom att lägga till denna information gör man det enkelt för besökaren att ringa eller få vägbeskrivning.


Nu är det bara att köra igång med din Google annonsering för att få personer att hitta er vid sökningar på Google och för att öka er försäljning. Lycka till!